Verdomming

Verdomming, ik vind het een prachtig woord als is de betekenis misschien minder mooi. Verdomming wil zeggen dat het denkvermogen van mensen steeds meer op bepaalde obsessies wordt gericht. In onze samenleving houdt dat meestal verband met het werkwoord `hebben`.

Ik zag het gisteravond gebeuren bij een quiz waarbij deelnemers de vraag werd voorgelegd wie de vader van voormalig koningin Juliana was. Als eerste mogelijkheid kwam koning Willem III, in werkelijkheid de grootvader van Juliana,  naar voren. De kandidaten toonden hun volslagen gebrek aan hiostorische kennis door zich de hersenen af te pijnigen en uiteindelijk toch maar Prins Hendrik als vader van Juliana aan te duiden. “Omdat het een prins is”. Die logica ontging mij volledig maar het antwoord was, zij het toevallig, natuurlijk wel juist,

Ineens weerd mij weer eens duidelijk dat de kandidaten misschien ooit wel eens geschiedenisles hadden gehad maar dat nooit hadden geïntegreerd in hun bewustzijn. Volges mij komt dat doordat in de les te weinig verbanden en achtergronden worden aangetoond. Jammer, want geschiedenis is bij uitstek het vak waarbij mensen kunnen leren verbanden te leggen.  Als dat niet gebeurt, krijgt de verdomming goede kansen.

Vanmorgen, wandelend door huis, zag ik een zakje “gewichtsloze volumecrème” liggen. Mijn eerste reactie was “dat kan niet” maar omdat mijn beroep nu eenmaal berust op professionele twijfel aan alles, heb ik het uitgeprobeerd. De crème droop uit het zakje gewoon naar de bodem van de wastafel. Zoals ik al dacht dus. Daar werd mij  opnieuw een verband concreet gemaakt. Verdomming staat in dienst van de commercie. Gewichtsloze volumecrème klinkt wetenschappelijk, nieuwsgierigheid opwekkend, futuristisch maar…het berust op een gewone, alledaagse leugen.

De verdomming biedt producenten de kans een groot deel van de mensheid te bedriegen en voor te liegen, op het verkeerde been te zetten en te debiliseren. Zij zijn door mij gewogen en te licht bevonden. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 8 oktober 2006 at 12:19  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/08/verdomming/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

