Eerst het brood dan het beleg

Journalistiek is een popualir vak, nog steeds. Ik merk het aan het aantal aanmeldingen voor de cursus waarvan ik hoofddocent ben. Je vraagt je af waarom zich zoveel jongelui willen storten op een toch behoorlijk enerverend en veeleisend beroep terwijl ze het zo rustig zouden kunnen hebben achter een beeldscherm.

Een paar dagen geleden kreeg ik weer eens een antwoord, op een wel heel absurde manier. Eén van de cursisten had twee van de dertien huiswerkopdrachten niet uitgevoerd. Waarom niet? “Het maken van een verslag van een raadsvergadering is niet aan mij besteed”, zei hij. “Ik wil mijn tijd niet verdoen aan lokaal gekissebis.” Nou sta ik niet gauw perplex maar ik vond dit toch wel bedroevend. Vooral omdat de cursist er nog aantoe voegde: “Ik wil me richten op het schrijven van reportages, recensies en columns.” Ja, wie niet.

Ik heb  het jong mens voorgehouden dat het is “eerst het brood en dan het beleg”. Raadsvergaderingen beperken zich in mijn ogen zeker niet altijd tot gekissebis en zijn geregeld leuk om te volgen. Ja, de journalist die er wat mee wil doen, moet zich wel een beetje in de onderwerpen verdiepen. Het lijkt erop alsof sommige aankomende”talenten” dat niet van plan zijn. Nee, van meet af aan een plekje tussen Witteman en Pauw, dat lijkt ze meer een kolfje naar hun hand. Alsof die twee coryfeeën maar een beetje aan rotzooien!

Sommige cursisten zijn van mening dat journalisten mensen zijn die maar wat raak kunnen schrijven zonder aan wie dan ook verantwoording af te hoeven leggen. Onderbuikgevoelens in gedrukte vorm om te laten zien aan familie en vrienden. Na bijna dertig jaar weet ik dat het allemaal wel wat anders ligt. Trouwens, ik ben van meet af aan niet uit geweest op “gemakkelijk succes”. Juist in onze tijd is journalistiek een vak voor mensen die niet alleen een goed stuk kunnen schrijven maar die ook hun verantwoordelijkheid kennen. Ja, het moest mij vandaag toch echt even van het hart.

Gelukkig is de meerderheid van de cursisten nog wel bereid om zich in te zetten en te verdiepen. En dan nog, van de dertig nieuwelingen verwacht ik echt succes voor twee á drie. De helft zal het vak wel blijven uitoefenen en de rest valt af vanwege tekortkomingen in de basiseisen zoals stijl, spelling en vaardigheid om een betoog op te zetten. Ik zie dat niet als een probleem. De journalist hoort op een stevig fundament te staan.

 Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 8 oktober 2006 at 2:29  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/08/eerst-het-brood-dan-het-beleg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

