Borrelglas

Gratis kranten? Bij ons in de familie zeggen we altijd: wat gratis is, is waardeloos. Even zo goed bulkt het van de gratis kranten en aanverwante artikelen. “Vlot leesbaar” is de grootste wijsheid van deze tijd en wat er dan precies gelezen kan worden, doet er niet toe.

Ook in mijn gemeente is een worsteling van papieren media ontstaan. Eén daarvan heeft kans gezien alle fatsoensregels te doorbreken door zich openlijk uit te spreken over de kwaliteit van de concurrenten. Tot op heden was het bon ton onder de media om zich daarover niet uit te laten maar in onze concurrentie-en vrijemarktmaatschappij is alles geoorloofd. Het is een soort “Gouden Kooigevecht”.

Ik voel me dus ook bevrijd van de afspraak om niets over de concurrent te zeggen  zeker op mij eigen weblog. De krant waar het om gaat, draagt in haar titel de aanduiding CC en die slaat vermoedelijk op de omvang van het gezamenlijk schrijftalent van de redactie. Het past in een borrelglas. De artikelen in de krant rammelen aan alle kanten, stikken van de taalfouten en geven ook doodeenvoudig onjuiste informatie. Er worden fouten gemaakt in namen en in feitelijkheden.

De krant is tot stand gekomen volgens het Talpaconcept: jat de ideeen van je concurrent zoveel mogelijk, beschouw het publiek als dyslectisch en ongeinteresseerd en geef uitsluitend ruimte aan de expressie van onderbuikgevoelens.

De desbetreffende krant werkt op die manier mee aan de verdomming en geestelijke verloedering van de samenleving, een doelstelling die ik nergens in de journalistieke literatuur terug kan vinden. Het gooien met modder naar andere media hoort bij die instelling en zal vermoedelijk op korte of langere duur gaan werken als boemerang.

Zo, met dit stuk proza heb ik bewezen geschikt te zijn voor het schrijven van jubileumartikelen in het door mij bedoelde pseudomedium.

Tot sterkte

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 6 oktober 2006 at 8:30  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/06/borrelglas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Ik doe er als ontvanger van de kattenbakvulling cc geheten nog een schepje boven op.
    Gaven ze maar informatie….
    In die paar keer dat ik in die brei aan data gezocht heb naar informatie kwam ik bedrogen uit. Voor en na het lezen weet je net zoveel.
    Informatiewaarde is dus nul..
    Één ding moet ik ze wel na geven.. Het papier is van goede kwaliteit. Het is uitstekend geschikt om of als kattenbakvulling te dienen of om kattenbakvuling naar de prullenbak te vervoeren. Dus blijf vooral uitgeven die handel, mijn kat is er blij mee.

    Gr. Val


Geef een reactie

