Labbekak

Soms ben je als mens gewoon een labbekak. Deze week zat ik in een bijeenkomst met een gestresst en pijnlijk hoofd, een dikke keel en oren die maar half hoorden. Een jongedame die ik al jaren best aardig vind, kwam naast me zitten. Het leek mij alsof er een ufo naast me landde. Ze begon een gesprek en vond dat ik er mooi uitzag.

Dat was waarschijnlijk als compliment bedoeld maar het bleef ergens tussen oorschelp en slakkenhuis steken. Veel verder dan een reactie als “dat is mooi dan”, kwam ik niet. De jongedame keek me een beetje verbijsterd aan alsof ze zeggen wilde: “Wat is er met jou aan de hand?” Gelukkig deed ze dat niet want dan had ik haar verteld dat ik me doodmoe, ziek en misselijk voelde en dat had geklonken als een smoes voor mijn botte gedrag.

Labbekak dus. Zit je daarmee? Eigenlijk alleen maar omdat het tegen mijn aard ingaat. Ik wil niet bot zijn en zeker niet tegen een jongedame en al helemaal niet als ik haar nog aardig vind ook. Zit zij ermee? Ja, voor zover ik haar ken wel. Zij zal zich zeker afvragen waarom ik zo ondoordringbaar leek. En nu moet ik dus achteraf tegen haar er iets over zeggen of zo. Of gewoon niets laten horen en de volgende keer weer net doen alsof er niets is gebeurd.

Mensen zien zich vooral geplaatst voor het oplossen van problemen die ze zelf hebben veroorzaakt. Dat is labbekak.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 26 september 2006 at 5:17  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/26/labbekak/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

