In’s blaue hinein

Toen mij vader overleed, vonden mijn broer en ik in het huis een krat beschimmeld bier(heus, het kan) en een fles rode port die drie jaar eerder was gekocht. Waarschijnlijk heb ik ooit gedacht “Dat zal mijn kinderen niet overkomen!”

Mijn eerste biertje dronk ik op twaalfjarige leeftijd op een zonnig terras in het Luxemburgse plaatsje Diekirch. Later ben ik gaan begrijpen dat het biertje ook die naam droeg. Ik vond het uitermate smerig en raakte jarenlang geen drank meer aan. Dat was ook precies de bedoeling van mijn ouders. Op mijn achttiende was ik na acht pilsjes voor het eerst dronken en vijf jaar later had ik, als militair, een lichte alcoholvergiftiging. Oorzaak: een onbekend aantal vjeutjes. Drie dagen lang lag ik in de ziekenboeg en een jaar lang kreeg ik al kotsneigingen bij het zien van een uithangbord van een café.

Dat neemt niet weg dat ik tot op de dag van vandaag graag een whisky, wijn of biertje lust. Ik waak er steevast voor niet dronken te worden. Een beetje aangeschoten, dat kan leuk zijn en al ik achter het stuur moet, komt er bij mij geen druppel naar binnen.

Onze tijd is anders, zeden veranderen, er komen nieuwe inzichten. Tegenwoordig jagen ouders hun jonge pubers met een schoon geweten het delirium in. Bier, breezers en jenever gaangemakkelijker over tafel dan bruin brood. Twaalfjarigen komen laveloos op de intensive care terecht met uitgebleekte hersencellen. Trots als een aap vertellen ze er later over aan hun vrienden.

Nieuws is het niet maar het lijkt wel of het niet overkomt. Drank is en blijft giftig als het in te grote hoeveelheden wordt genoten en…op te lage leeftijd. Het is onbegrijpelijk dat ouders hun kinderen sterke drank aanbieden en ze daarmee opvoeden tot alcoholist. Het is ook onbegrijpelijk dat zij klaarblijkelijk hun kind met genoegen “in’s blaue hinein” jagen. Ik kots ervan, deze keer langer dan drie dagen. Als notoire liefhebber van een borrel vind ik dat deze ouders hun recht op het ouderlijk gezag hebben verspeeld. Lastig voor de samenleving maar dat zijn jeugdige dronkebroers en alcoholisten nog meer.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 21 september 2006 at 6:59  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/21/ins-blaue-hinein/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

