Op deze rots…

De column zat al helemaal uitgewerkt in mijn hoofd. Ik zou willen ingaan op de blooper van de Paus van afgelopen week maar ik zie ervan af.

Ik zie het al helemaal voor me: een regen van dyslectische briefjes door de deur en een reeks van mensen die me op straat aan willen spreken. Nee, het lijkt me niets. De kans dat de mensen mijn bedoeling missen, is me te groot.

Echt erg is het allemaal natuurlijk niet. Ik ben niet verantwoordelijk voor zo’n slordige twee miljard mensen in de wereld en een schat aan roerend en onroerend goed. Toch heb ik geleerd dat vooral mijn tegenstanders er altijd op uit zijn mijn woorden verkeerd te begrijpen en liefst negatief. Ik heb ook ervaren dat het grote publiek niet altijd even analytisch naar mijn teksten kijkt. De wereldbevolking interpreteert en dat gebeurt meer met de onderbuik dan met het verstand. Het is ook bijna niet anders mogelijk want overheden bieden aan mensen zelden of nooit de kans om het verstand te ontwikkelen.

Ik ga dus niet beginnen over de pauselijke blooper. Ik ga niet in op de mogelijkheden van zelfkritiek en ik bespreek geen communicatieve vaardigheden van mensen met grotere verantwoordelijkheden dan ik. Ik schrijf gewoon een lekkere column over de gedachten die vandaag in mij opkwamen.

Daarmee maak ik mezelf veel geloofwaardiger dan door het spiegelgladde ijs te betreden van kritiek op de “rots waarop ik mijn gemeente vestig”. Geloofwaardigheid, wat een mooi begrip in dit verband, daar gaat het om. Dat is me meer waard dan onfeilbaarheid.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Zie ook eens: nieuwsvan.nu

Published in: on 17 september 2006 at 11:33  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/17/op-deze-rots/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

