Gods vlindertuin

“Laat duizend bloemen bloeien”, zei Mao tse Toeng ooit nadat hij tientallen jaren de bloemen van zijn volk en vooral ook van de Tibetanen had vertrapt. Ik vind het een prachtige uitspraak. Echt Chinees en ook heel mooi.

Ik ben gek op duizend bloemen. De verschillen kunnen me niet groot genoeg zijn. Daarom heb ik vaak het gevoel op een andere planeet te leven want onze overheid streeft juist naar de constructie van één grote eenvormige brij. Wie zwart is mag je niet zwart noemen, wie oud is krijgt het predikaat “senior” opgeplakt, cultuurverschillen moeten worden overbrugd en ga zo maar door. Vrouwen en mannen moeten ook zoveel op elkaar gaan lijken dat elke erotische prikkel, we komen er nog maar eens op terug, vanzelf afsterft.

Om dat afsterven te bespoedigen hebben we het combimodel uitgevonden. Mannen en vrouwen doen evenveel aan stofzuigen als aan loopbaan. Niet omdat ze dat zelf leuk vinden maar omdat het moet. Mensen worden daar beter en gelukkiger van, zo is de stelling. Ik geloof er geen barst van. Naar mijn mening worden mensen vooral gelukkig door het pad te volgen dat ze het prettigste vinden. Een bonte mengeling van verschillen, heerlijk. Het is goddorie net Gods vlindertuin en volgens Rudolf Steiner zijn vlinders “vliegende bloemen”.

Ik ben geen tegenstander van werkende vrouwen en ik heb geen problemen met vrouwelijke carrièristen. Ik word alleen maar niet vrolijk van de overheidsbemoeienis met de keuze die mensen willen maken. Laat ieder vrijelijk zijn of haar weg inslaan en de wereld wordt er beter van. Heerlijk, zwart, bruin, geel, blank en alle anderen die van één of méér varianten iets in zich hebben. Toiletjuffrouwen en vrouwelijke doctorandussen, trambestuurders en kamerleden, katholieken, protestanten, moslims, Sjamanen, Boeddhisten en Hindoe’s, ze maken de wereld allemaal op hun eigen manier mooier en dus beter.

Natuurlijk, ik heb wel individuele voorkeuren. Ik voel met het meeste thuis in de Nederlandse cultuur van St. Nicolaas en eieren zoeken. Het meeste, niet exclusief. Er zijn ook vrouwen, niet zoveel, die mij een prettig gevoel bezorgen. Er zijn mannen, ook niet zoveel, waarmee ik graag bevriend ben. Er zijn ook mannen en vrouwen waarvan ik onaangename kriebels krijg. De anderen zijn mij allemaal “even lief” totdat het individuele tegendeel bewezen is.

Vandaag beweert voormalig hoogleraar Te Velde dat het combinatiemodel mislukt is. Vrouwen hebben op grote schaal geen behoefte aan een carrière en mannen zien, op grote schaal, het stofzuigen niet zitten. Ja, en wat zou dat? Dat zou helemaal niets zolang mensen elkaar de vrijheid en de ruimte geven om op eigen wijze kleur te geven aan de wereld. Modellen die de overheid oplegt zijn daarvoor in ieder geval dodelijk.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 14 september 2006 at 7:17  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/14/gods-vlindertuin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Dat laat onverlet dat vrouwen die slechts parttime willen stofzuigen omdat ze eígenlijk liever andere dingen doen (net zoals veel mannen) zich lange tijd hebben moeten verdedigen voor hun keuzes. En een loodzwaar schuldgevoel aangepraat kregen als ze niet 24/7 voor hun kinderen beschikbaar waren. Zelfs in 2006 is die strijd niet gestreden. Okee, als je écht stoer bent als vrouw dan laat je je daardoor niet kisten en als het meezit heb je een partner die snapt dat de lasten van het huishouden gedeeld moeten worden.(Régel dat metéén als je gaat samenwonen meiden!) Niet omdat stofzuigen zo leuk is, maar omdat het nou eenmaal mot.

  2. Helaas heb ik tegen het bovenstaande commentaar inhoudelijk weinig in te brengen. Het gaat mij erom dat die strijd wel eens wordt egstreden zonder te letten op de genoemde vlindertuin. Als ik Ciska Dresselhuys (daar heb je haar weer) deze week nog hoor zeggen dat mannen verschrikkelijk zijn, dan denk ik dat zij beter op een andere planeet kan gaan leven dan ik. Zulke generalisaties kunnen nooit de oorlog doen winnen maar vernielen wel heel veel.


Geef een reactie

