Nainieleffen

“En hoe hebt u de aanslagen van de elfde september 2001 verwerkt?” Ik kijk de ondervrager met ongeveinsde verbazing aan. Verwerkt? Waar heeft de man het over?

Ik heb, denk ik, ooit het overlijden van mijn moeder verwerkt. Hetzelfde geldt voor mijn vader al lag dat wat minder problematisch doordat ik toen ouder was. Ik heb zelfs het overlijden van een vriendin van mijn dochter verwerkt, het kind was in de bloei van haar leven. Maar de aanslagen van elf september 2001 in New York?

Ik heb het drama zien gebeuren en ik vond het verschrikkelijk voor de betrokkenen en hun nabestaanden. Mijn droefenis werd nog groter toen ik zag hoe de president er een politiek slaatje uit sloeg. Over de ruggen van duizenden Amerikanen klom hij naar een populariteitsscore van 90 procent.

Maar verwerkt? Nee, mijn ziel heeft het niet geraakt. Ik heb het me niet persoonlijk aangetrokken omdat ik al lang tevoren wist dat zoiets mogelijk zou zijn. Ik heb de VS en zeker New York ook nooit gezien als het beloofde land, het icoon van vrijheid en democratie. Ik heb daarin evenmin geloofd als in de “heilstaat” Sovjet-Unie.

Ben ik dan maatschappelijk niet betrokken? Nou, het oordeel daarover laat ik graag aan anderen die mij kennen. Mijn betrokkenheid gaat in elk geval niet zo ver dat ik me laat overhalen om ongebreideld aan die elfde september terug te denken en al helemaal niet om daar de benaming “nainieleffen” aan te hangen. Dat klinkt me teveel als een papegaai die in een glaasje Southern Comfort heeft zitten loeren.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 11 september 2006 at 7:03  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/11/nainieleffen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

