Pesten (2)

Ben ik vroeger wel eens gepest op school? Ja zeker, maar het duurde niet lang. De pesters hadden gauw hun bekomst. Mijn netwerk van vrienden was voor hun te machtig en te sterk.

Ik kom er toch nog even op terug omdat pesten op school een leven kan gaan beheersen. Bovendien zit het diep verworteld in de mens. Ieder mens of in elk geval velen van ons heeft of hebben de behoefte zichzelf te verheffen boven anderen. Vererweg de gemakkelijkste weg daar naartoe is de ander naar beneden, letterlijk en figuurlijk, te trappen. In het grote, menselijke verband zijn er voorbeelden van die ik wel met enige aarzeling maar toch voor de duidelijkheid naast elkaar zet: Auschwitz en Bergen Belsen en misschien wel de meest verschrikkelijke van allemaal: Theresiënstadt (Terzín), Guantanamo Bay, Abu Ghraib, de Joegoslavische concentratiekampen uit de burgeroorlog, de Jappenkampen enzovoorts.

Pesten is dus geen kenmerk van kinderen. Het blijft mensen hun levenlang vervolgen en zij geven zich eraan over zodra de kans daar is. Begrijp me goed: er zijn mensen die aan dat spel niet meedoen.

In Pesten (1) heb ik willen aangeven dat mensen ook gewend kunnen raken aan pesten als normale omgangsvorm. Een pestende hogeschool- of universiteitsdirectie, pestende docenten, pestende studenten en uiteindelijk daalt die pestcultuur tussen de kinderen neer. Kennelijk mag het. Ik ken het afgrijselijke verhaal van een leraar aan het voortgezet onderwijs die een gehandicapte jongen ten overstaan van de klas bespotte en hem na ging zitten doen. Op die manier wilde hij zijn populariteit onder de scholieren vergroten en zijn eigen wankele positie versterken. Wat mij betreft mag zo iemand nooit meer voor de klas.

Dat is de quintessens van mijn verhaal. Wie lesgeeft moet vanuit zichzelf de behoefte voelen de kinderen van zijn groep te beschermen tegen onheil. Als dat niet in je zit, moet je geen leerkracht worden. En heus, het geldt ook voor docenten aan het voortgezet onderwijs. Belangrijker dan hun vakkennis is de pedagogische verantwoordelijkheid die zij nemen. De leerkacht die dat niet begrijpt, verdient met recht het predikaat “lesboer”. De schoolleiding die het niet beseft, komt wat mij betreft in aanmerking voor strafrechtelijke vervolging. Ik denk aan een aanklacht als “verwaarlozing en geestelijke en lichamelijke mishandeling”. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com 

Published in: on 8 september 2006 at 7:13  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/08/pesten-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

