Pesten

“De initiële periode is bepalend tot in lengte van jaren”, het is een citaat uit de lessen van mijn geschiedenisleraar op het gymnasium in Almelo. Vermoedelijk verwachtte hij dat alleen de heilstaat daarin verandering kon brengen want hij was zo rood als een kreeft. Op zijn levensweg van CPN naar PSP bereikte hij naar mijn weten nooit het roze van de PvdA. Voor het goede begrip: het was één van de aardigste en interessantste leraren die ik ooit heb ontmoet en ik heb hem hoog zitten tot op de dag van vandaag

Een echte gymnasiumleraar was hij ondanks zijn rode inborst wel want hij hield ons steeds voor dat wij het “toekomstige leidinggevende deel der natie” waren. Nou in mijn geval en in het geval van enkele klasgenoten is daarvan niet veel terechtgekomen. Maar goed.

Zou de geest van Abraham Kuyper door de Vrije Universiteit waren (VU)? Kuyper bewandelde in zijn leven een eenrichtingsweg ter meerdere ere van God en ten bate van de Kleine Luyden. Die weg bewandelde hij met zoveel energie dat ook kleine luyden er soms het slachtoffer van werden. Kuyper was autoritair en voor zijn directe omgeving vaak hoogst onaangenaam. Hij was ook een “groot man”, zonder twijfel en hij heeft veel tot stand gebracht. De VU is er een bewijs van.  

Grote mannen zijn vaak onuitstaanbaar maar je moet niet aan de andere kant van het touwtje beginnen. Wie onuitstaanbaar is, heeft lang niet altijd de kenmerken van een groot man in zich. Iemand kan ook doodgewoon niets meer of minder dan een vervelende etter zijn.

En toch lijkt die cultuur uit de initiële periode te zijn teruggekeerd. Op de VU worden docenten gepest door de “bedrijfsleiding”. Ze moeten in de pas lopen, zo niet dan wordt hen het leven zuur gemaakt. Dat is raar want als er één beroepsgroep vrijheid moet hebben, dan zijn het wel docenten. Zij moeten aan jeugd en jongeren de waarden van democratie en vrijheid overbrengen. Overigens, dit soort taferelen speelt zich niet alleen op de VU af maar ook op de Fontys Hogeschool en mogelijk ook op andere onderwijsinstellingen. Het doet mij ook zeer want de VU heeft bij mij altijd hoog aangeschreven gestaan. 

Nu ben ik zelf zes jaar lang leraar geschiedenis en Nederlands geweest en ik ken het. Nergens is zo’n gebrek aan collegialiteit waarneembaar als in het onderwijs. Dat maakt ook meteen duidelijk hoe het komt dat we zitten met een ander groot probleem: pesten op school. Er gaan stemmen op om een wet te maken die scholen verplicht een beleid tegen pesten te ontwikkelen. Je voelt je toch echt, excusez, van de hoeren bezeken, als je merkt dat leerkrachten niet vanuit hun eigen besef optreden tegen onderling pestende kinderen. Hoewel, als je het bovenstaande leest, ga je aannemen dat ze pesten zijn gaan beschouwen als een normale omgangsvorm. Dat belooft veel voor onze toekomstige samenleving.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 7 september 2006 at 6:58  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/07/pesten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 reactiesPlaats een reactie

  1. Kijk eens wat bereikt wordt met de zogenaamde Kanjertraining, op een aantal basisscholen al een vast onderdeel van de programma. Hoewel de aanleiding natuurlijk nooit plezierig is (gepest worden op school is een kwelling) heb ik daar, samen met mijn dochter, veel van opgestoken. Wat mij betreft besteedt iedere school aandacht aan pesten en het bestrijden daarvan. Als vast onderdeel van het schoolwerkplan graag.

  2. Pesten op school kan zelfs een leven bederven. Mijn stelling is dat je als je denkt leerkracht te kunnen zijn, in elk geval de geestelijke en lichamelijke veiligheid van kinderen voorop behoort te stellen. Ik heb te vaak meegemaakt dat leerkrachten zeiden “Ze moeten het maar onder elkaar oplossen”. Voor dat soort achteloosheid heb ik nul begrip. Zeker zijn er scholen waar het probleem wel (voldoende)aandacht krijgt maar kennelijk komt dat toch te weinig voor, vanwaar anders het streven naar wetgeving. Ik ben helemaal geen voorstander van wettelijke regleingen die vervolgens toch niet te handhaven zijn. Even zo goed vind ik dat pesten op school niet voor behoort te komen en als het de kop opsteekt dan moet het ook snel de kop weer worden ingedrukt.

  3. Leten we er maar eens een wet van maken. Beter als elk ander politiek gelul. Aanpakken die hap en no mercy meer.
    Elke school veplichten wat aan pesten te doen. En rap graag!


Geef een reactie

