Kwaaie God (2)

Emoties kunnen hoog oplopen. Nu dacht ik een redelijk genuanceerd stuk te hebben geschreven over Madonna, en de meest vunzige reacties komen binnen. Via mijn persoonlijke mail vooral en, tot mijn stomme verbazing, middden op straat. Daar fluisterde een jonge vrouw mij in dat ik zou eindigen in zinderend vuur.

Wat moet je met zulke reacties? Als je de meest buitennissige reacties terzijde hebt gelegd, lees je de meer fatsoenlijke nog eens door. Dan ga je nadenken. En laat ik het maar meteen nog eens zeggen: ik begrijp dat mensen zich zorgen maken over het puberale optreden van een egotripster. Ziezo, dat moet toch duidelijk zijn!

En toch, wat houdt “godslastering” eigenlijk in? Wat betekent het voor mij?Ik ben religieus genoeg om daarover met mezelf een discussie aan te gaan. Ik ben er niet uit maar een tipje van de sluier heb ik wel kunnen oplichten voor mijzelf. Godslasterlijk vind ik mensen die vragen om het verwijderen van bomen voor hun deur omdat er luizenpoep in zit. Met het willekeurig omzagen van bomen wordt gebrek aan respect voor het leven geopenbaard. Mensen zijn altijd bereid andere levende wezens af te slachten als hun aanwezigheid even niet goed uitkomt. We schieten een mus dood die zinloos opgestelde dominoblokjes omgooit, we moorden vossen uit die ONZE kippen opeten en we gaan gewapend en wel op pad als er een poema op de Veluwe wordt gesignaleerd.

Misschien is het volgens velen overdreven maar ik probeer zelfs te voorkomen dat ik een spinnenweb verniel als ik door de tuin loop. Gebrek aan respect voor het leven, dat zou ik godslastering kunnen noemen. En niet alleen gebrek aan respect voor het leven. Datzelfde gebrek beheerst de mensheid ook bij het “inrichten van haar omgeving”. Bergen, bossen, plassen, alles moet wijken voor het menselijke comfort en winstbejag.

Zeker, ik snap heel goed dat we er niet aan ontkomen om in te grijpen in de natuur, in onze omgeving. Het gemak waarmee dat gebeurt, is erger dan het feit op zichzelf. De Noord-Amerikaanse Indianen vroegen de goden om vergiffenis als zij een bison doodden voor de maaltijd. Die mentaliteit ligt mij nader dan die van de bulldozer-snelweg.

Daarmee stel ik me uiterst kwetsbaar op en ik begrijp dat ik nu zelfs bijna vogelvrij ben. Daar staat tegenover dat ik stevig genoeg in mijn schoenen sta om anderen geen zinderend vuur toe te wensen. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 6 september 2006 at 6:55  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/06/kwaaie-god-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Bij een zinderend vuur denk ik helemáál niet aan vervelende dingen. Zal wel aan mij liggen waarschijnlijk.


Geef een reactie

