Kwaaie God

Godslasterlijk, dat optreden van Madonna (alleen de naam al!). Ja, de mensen die met zo’n discussie starten roepen bij mij altijd een belangrijke vraag op: is God kwaad of zijn zij het? Ik zou het niet weten.

In mijn ogen schuilt er niets ergs in een Madonna aan het kruis. Zeker, sommige gelovigen vinden dat alleen mannen zo’n belangrijke positie mogen innemen. Dat kan een probleem zijn. In de historische realiteit was kruisiging een weinig benijdenswaardige vorm van doodstraf (voor zover die al benijdenswaardig kan zijn). In het Romeinse Rijk hebben tal van mensen aan het kruis gehangen. Mensen die heel wat meer op hun kerfstok hadden dan Madonna.

Nou weet ik natuurlijk ook wel dat de gekruisigde Christus een bijzondere betekenis heeft en dat het symbool staat voor…ja voor wat eigenlijk? Voor het oneindige lijden en de overwinning die daarop geboekt kan worden, lijkt mij. Zo de lezer wil, voor het op zich nemen van de zonden van de wereld. Geen moment komt het in mij hoofd op dat Madonna daartoe in staat geacht moet worden, zeker niet tot het laatste. Hoewel, alles is mogelijk maar dan toch nog … Godslasterlijk?

Ik zie het niet. Even zo goed vind ik het prachtig dat er bewegingen bestaan die zich hierover druk kunnen maken. Het is goed dat mensen hun beginselen zo diep hebben zitten. Het is goed, al was het alleen maar omdat het een discussie over zin en onzin van principes op gang kan brengen. De act van Madonna op zich, speelt daarin wat mij betreft nauwelijks een rol.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst 

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 4 september 2006 at 11:41  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/04/kwaaie-god/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Ik ben geen fan van Madonna, nooit geweest ook. Ze kan niet zo erg best zingen, dansen wel, en ze is een stijlicoon van de bovenste plank. Maar ik vind het een nepperd. Veel teveel alleen maar buitenkant. Ze is ook enorm streng (zeg maar een bitch) voor haar eigen kinderen, wist je dat? En dat terwijl ze zelf werkelijk alles gedaan heeft wat god (God) verboden heeft. Niet dat ik me daar al te druk over hoef te maken want dat keert zich vanzelf wel tegen haar. Madonna schuurt tegen van alles en nog wat aan (ja ja, zowel letterlijk als fiuurlijk). Mystiek is haar laatste ‘fling’. Ik erger me dus wel rot aan het feit dat zij het in haar hoofd haalt om aan het kruis te gaan hangen. Of je jezelf nu christen noemt of niet, het is toch bespottelijk dat een weliswaar goed geconserveerd popidool van 48 jaar zelfs maar de suggestie zou willen geïdentificeerd te kunnen worden met het belangrijkste symbool van het christendom. Zó goddelijk is zelfs de popdiva Madonna niet. Dat er mensen zijn die zich daar druk over kunnen maken, dat kan ik me dan ook best voorstellen.

  2. Een nepperd. Ja, daar ka ik me wel in vinden. Ook een vrouw die zich tamelijk puberaal afzet tegen de dominantie van haar vader en die nu klaarblijkelijk van slachtoffer ook dader wordt. Dat ze niet zo goed kan zingen, ook dat ben ik met je eens (al overtrof ze zichzelf wel in de film over Eva Peron).

    Ik ben een kind van de zestiger jaren en in die tijd ergerden we ons aan bijzonder weinig, zeker als het om de optreden svan popartiesten ging. Ik kan me nog goed herinneren dat John Lennon ooit uitriep dat de Beatles populairder waren dan Jezus. Consternatie alom en de EO heeft een tijdlang geen Beatlemuziek meer laten horen. De realiteit was waarschijnlijk dat Lennon voor ene groot deel gelijk had.
    Dat mensen zich er druk over kunnen maken, kan ik me ook voorstellen en …ik vind het een goede zaak. Als er niemand was die zich er druk over maakte, zouden we gaan denken dat alles altijd zo maar mag en kan.

    Overigens, vandaag is er weer een rapport over ontkerkelijking uitgekomen. Boeiend leesvoer maar uiteindelijk gaat het hele verhaal, zoals zoveel onderzoek, mank op een punt. Er wordt van uit gegaan dat een eenmaal ingezette ontwikkeling zich alsmaar blijft voortzetten.


Geef een reactie

