Dreigbrieven

Het “klantgerichte denken” hangt als een molensteen om de nek van onze samenleving. Vrijdag ontving ik een factuur van NUON waarin meteen de dreigementen waren opgenomen voor het geval dat ik de rekening niet op tijd zou betalen. Nu zijn ze daar echt een stel stomme runderen want ik betaal al jarenlang te laat, zij het zeer regelmatig. Dat wil zeggen: elke maand. Ik ben te laat maar ik behoor waarschijnlijk toch tot de trouwere klanten.

Waarom doen ze dat?  Waarom accepteren ze niet dat ik elke maand netjes betaal? Ik mocht willen dat al mijn opdrachtgevers zo trouw en regelmatig waren! 

Ze doen het omdat de computer hun debiteurenbeheer uitvoert. NUON heeft geen flauw benul wie ik ben en eigenlijk ben ik dus ook helemaal geen klant. NUON werkt niet klantgericht maar “portemonneegericht”. Ze functioneert als een soort stofzuiger die op elk ongewenst moment haar slang in mijn “knip”steekt vanwege bewezen diensten. Het lijkt op seksuele intimidatie, realiseer ik me nu ik deze regels opschrijf.

Voor die diensten vraagt ze sowieso veel teveel geld bovendien, nog verhoogd door een totaal overbodige ecotax. Is het eigenlijk wel tot mijn collegaklanten doorgedrongen dat we maandelijks een groot deel van die absurde topsalarissen zitten te betalen. Salarissen van nitwits die met hun 230 volts reet op goud omzoomd pluche blijven plakken?

De overbodige tax klopt ook. De arrogantie waarmee NUON haar klanten behandelt, komt overeen met de ijzige kou die de belastingdienst in haar ivoren torenmentaliteit over het land uitgiet.

Dat geldt overigens niet alleen voor NUON maar ook voor haar energiezusters en -broeders, de waterleidingbedrijven, de kabelbedrijven en noem maar op. Al dat geldwolverige schorem dat van het kabinet zo nodig op ons los gelaten moest worden in een vrije markt.

Ik ken ze, ik zie nog met afgrijzen een meneer Dik aantreden bij de PTT, samen met geldwolf kampioen Verwayen en iemand van wie de naam mij ontschoten is omdat het stuk voor stuk oninteressante mannen zijn. Zakkenvullers, ik gebruik het woord zelden, die meedeinden op de golven van de privatiseringshysterie van Neelie Kroes en haar opvolgers.

“Klantgericht denken” was daarbij het sleutelbegrip en het heeft ons gebracht bij een monsterlijke computer die mij maandelijks met dreigementen overlaadt. Als dat soort “klantgericht denken” de horeca had overmeesterd, zou de branche inmiddels ter ziele zijn gegaan. Wij verwachten van onze leveranciers gastvrijheid, uitnodigingen, menukaarten, desnoods slabbetje en servet maar geen dreigbrieven.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 4 september 2006 at 7:01  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/04/dreigbrieven/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

