Leverancier

Zondagmiddag 12.00 uur. Tijd om de hond uit te laten. Een trieste partij regen heeft zojuist de gemeente verlaten en het is droog, denk ik. Ik kan veilig met mijn viervoetige kameraad naar buiten.

Waarheen? Ach, de zondagmiddag nodigt altijd een beetje uit tot zwerven en al gauw zitten we op paden en stegen waar ik zelden of nooit kom. Een basisschool ligt er, vrijwel helemaal verscholen achter een groen gekleurd hek. Terwijl mijn hond tegen de spijlen van het hek zijn grootste zorgen deponeert, lees ik een bordje dat eraan bevestigd is. Er staat dat een bekende fabriek leverancier van veiligheid is. Ja, dat klinkt goed in het tijdperk van Hirsi Ali, Bush en Khadafi. Ik bestudeer het hek dan ook nader en verstijf. Stel een kind van zes ziet kans zich langs de spijlen omhoog te werken en het zoekt een uitweg naar de grote, boze, onveilige wereld. Dan loopt het al gauw kans gespiest te worden op de scherpe punten aan de bovenzijde van de spijlen. Veiligheid. Veiligheid is relatief. Er wordt zelfs geregeld gesproken over “subjectieve veiligheid”, dat is het gevoel dat een individu heeft als hij of zij op straat loopt. Het heeft niets te maken met de reele mogelijkheid om in elkaar gemept te worden. Zo is het met dit hek ook. Het lijkt veiligheid te bieden maar de werkelijkheid is anders.

Onwillekeurig moet ik denken aan die bekende tv-spot van de rijksoverheid over 400.000 landgenoten die mij schijnen te behoeden voor een terroristische aanslag.  Een legioen waar ik me ook nog bij aan zou kunnen sluiten. Nou nee, als ik zie wat voor hulpmiddelen de leveranciers van veiligheid op de markt brengen, dan houd ik me er liever verre van. 

Een leverancier van veiligheid…nou bedankt!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http politiek.wordpress.com 

  

Published in: on 3 september 2006 at 12:15  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/09/03/leverancier/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

