Genaaid

Grove taal is niet mijn stijl maar een enkele keer ontkom ik er niet aan. Dat is precies wat er dit weekend aan de hand was.

Tot mijn ontzetting las ik dat de VVD alle Nederlanders een belastingvoordeel van 3 procent wil geven. Ik kon de kop van Gerrit Zalm al niet zo goed uitstaan maar nu verneukt hij echt iedereen (ik ga nog even zo door, dan hebben we het hoofdstuk onbeschaafd woordgebruik voorlopig weeer even gehad). Tientallen jaren houdt de VVD ons voor dat de PvdA niet anders doet dan potverteren. En potverterie nog aan toe, nu doet die club het zelf! “Ik word niet goed”, zou Sjef Van Oekel hebben gezegd.

“En nu ik weer.” Ook zo’n uitspraak. Misschien gaat het inderdaad ietsje beter met de economie, wat nog te bezien valt. Dan nog geeft het geen pas onmiddellijk weer grote uitdeling te gaan houden. De overheid behoort voor stabiliteit te zorgen en dus moeten er fondsen worden aangelegd. Drie procent minder belasting en de ouwetjes mee laten betalen aan hun eigen uitkering. Wat is dat voor redenatie. Fondsen zijn er nodig voor bange tijden, dat wisten de Egyptische farao´s al. Wat mij betreft gebeurt dat in de vorm van een verlaging van de staatsschuld. Het mag ook anders maar in geen geval door elke extra cent meteen weer over de balk te smijten.

Goed voor de economie, zeggen ze dan. Nou, dat is nog maar de vraag. De consument is vol goede zin en geeft toch wel uit. Desnoods werkt hij of zij zich daarvoor diep in de schulden maar geconsumeerd zal er worden. Een hoger netto inkomen maakt het voornamelijk mogelijk nog grotere schulden aan te gaan.

En dan … 3 procent voor iedereen. Dat is echte waanzin. De mensen uit de hoogste inkomensgroepen behoeven echt niet nog meer over te houden. Integendeel, financier de belastingverlaging van de twee laagste schijven maar met de invoering van een kleptocratentax. Een vierde schijf voor de uitzuigers van de samenleving, de sprinkhanen van het kaliber Anders Moberg.

Ik voel me van achteren en van voren genaaid en verneukt en mijn  stem laat zich niet verleiden door de geile lokkertjes van Gerrit neusje.

Zo de volgende keer schrijf ik weer op  basis van mijn opvoeding.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 28 augustus 2006 at 7:43  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/08/28/genaaid/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

