Bommen en granaten

In Libanon zoeken VN-medewerkers naar clusterbommen die niet zijn ontploft. Deze “blindgangers” zijn vooral voor kinderen levensgevaarlijk. Je vraagt je af wat die bommen daar doen.

 

In de eerste plaats is het gebruik ervan zal zo goed als misdadig. Bovendien zijn ze vooral bedoeld om pantserwagens met hun bemanning uit te schakelen. Hebben al die bergdorpjes vol gestaan met pantserwagens van Hezbollah? Ik kan het me niet voorstellen. Hoewel ik geen tegenstander ben van de staat Israël als zodanig, vrees ik dat hier een regelrechte actie tegen de burgerbevolking is ondernomen.

 

Voorzichtig gezegd grenst het aan een poging tot genocide want iedereen weet hoe gevaarlijk en dodelijk clusterbommen kunnen zijn.

Grenzend aan genocide, dat geeft te denken want Israël heeft een heel bijzondere band met genocide. Ik was ooit in Haïfa, de Israëlische parel aan de Middellandse Zee, een prachtstad. Ik was in Jeruzalem en beleefde de oude binnenstad volop. Ik kwam aan de klaagmuur en genoot van de religieuze cultuur, ik reisde naar Bethlehem en ik zag de geboortekerk. Ik kocht in de straten van Bethlehem een fles koel water voor een Cypriotische pond uit handen van een Palestijn. Veel teveel geld maar wat kost water in de woestijn?  Het zij hem gegund, zou hij nog leven?

 

Ik zag Palestijnen met wapens over straat lopen en politiemannen met geweren. Ik zag de roadblocks en ik was onderworpen aan langdurige veiligheidsmaatregelen. Het mag en het kan maar laat Israël in Godsnaam oppassen niet van slachtoffer te worden tot dader. Misschien is het nog niet te laat.

 

Tot sterkte,

 

Kaj Elhorst

 

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 23 augustus 2006 at 12:46  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/08/23/bommen-en-granaten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

