Prikkels

Ben ik prikkelbaar? Wie mijn columns leest, zal wel denken dat ik erg gauw over de rooie ga. Dat valt wel mee, geloof ik Het komt wel geregeld voor dat ik genoeg heb van “al die mensen om me heen”. Heel onhandig voor een journalist.

Gisteren was ik op een BBQ waar gesproken werd over hsp en ineens dacht ik: “dat heb ik”. HSP wil zeggen: High Sensitivity Personality. Het betekent dat je niet goed tegen bijeenkomsten met heel veel mensen kunt. Sommigen hebben er last van als ze op een drukke markt lopen. Ik niet, dat interesseert me geen moer. De meeste mensen zien er uit als marktartikelen die ik nooit zou kopen, dus dat scheelt. Ik heb het wel op recepties, de grootste verschrikkingen die de menseheid heeft uitgevonden. Grote massa’s mensen die elkaar overtroeven in het praten over helemaal niets. Daarbij trekken ze dan een nietsologisch gezicht en meestal zijn ze het met elkaar eens over het niets waarover ze spreken. Ze zijn het dus eigenlijk met elkaar eens over niets.

Ik walg ervan om te zien hoe individuen op die manier niet alleen qua kleding maar ook qua houding en gedrag hun volledige individualiteit verliezen en gaan lijken op bewegende modepoppen.
Helaas heb ik op zo’n receptie ook altijd het idee dat ik er iets moet, al weet ik niet wat. Daardoor neemt mijn stress toe, ik erger me aan het gekakel en dat ontneemt bij al bij voorbaat de lust om met iemand een gesprek te beginnen. Zelfs met mensen die ik goed ken, valt het dan niet mee. Kijk, dat is hsp. Het komt veel voor bij mensen met een artistieke aanleg omdat die bij voortduring hun zintuigen wagenwijd open hebben staan. Dat is niet de bedoeling op een receptie. Integendeel, je moet bijvoorbeeld zo min mogelijk naar elkaar luisteren en vooral in je eigen straatje zwammen. Dat is me wel diuidelijk geworden. Social talk, heet dat of “socializing””. Maar nu ik weet dat er voor mijn afwijking een naam bestaat, hsp, voel ik me al een stuk normaler. Heerlijk Sociaal Persoon, HSP.

Tot sterkte

Kaj Elhorst

Http:// politiek.wordpress.com

Published in: on 21 augustus 2006 at 2:18  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/08/21/prikkels/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

