Model

Vanavond is de laatste raadsvergadering van dit seizoen. Als journalist van een plaatselijk weekblad ben ik daar altijd bij, net als bij de andere vergaderingen.

Een paar keer per jaar zijn er dit soort bijzondere bijeenkomsten. Nu nemen we afscheid voor een week of acht, vlak voor de kerst nemen we afscheid voor twee weken en eens in de vier jaar is er een afscheid voor vele jaren. Dat laatste hebben we ook dit jaar weer meegemaakt.

Natuurlijk heeft zo’n laatste vergadering iets bijzonders. Het is net zoiets als Sinterklaas of een bezoek van de koningin. Er zit een bepaald soort verwachting in de lucht, de verwachting dat het in en na de zomer allemaal veel beter zal gaan. Ook een bevrijding van de alledaagse sores, althans voor een tijdje. Het zomergevoel. Als man van “over de zestig” vind ik dat heerlijk. Ik hoor de vogels helderder, ik zie de bloemen beter bloeien en zelfs voor mijn chagrijnige buurvrouw kan er een glimlach af.

Het is een model, een model waar je naartoe leeft zonder er dagelijks naar te verlangen. Het model van een dag zonder “moeten”. Ik bedoel ook het “moeten” van binnenuit, die rare drang die jezelf drijft tot prestaties maar die je ook aan banden legt. Over een paar jaar zal daar een eind aan komen, voor goed. Ik ben alleen bang dat ik dat zomergevoel alleen maar in het begin zal hebben want alles went. 

Nou ja, bang, bang ben ik er niet voor maar ik denk toch dat het zo zal gaan. Dan pak ik weer dingen op die vandaag of deze week klaar moeten. Waarom? Ik zou het niet weten. Het is het model dat het voorschrijft. Het zomermodel heeft dan weer plaatsgemaakt voor het “altijdmodel”. En eigenlijk is dat maar goed ook. Leven in een permanente staat van opwinding is ook saai en nog ongezond ook.  

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com 

Published in: on 6 juli 2006 at 7:19  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/07/06/model/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

