Duidelijkheid

Vanmorgen zat ik heerlijk in de zon een capuccino te drinken toen ik het driejarige buurmeisje tegen haar vader hoorde roepen “Je moet het gras maaien, sukkel!” Dat liet niets te wensen over aan duidelijkheid.

Soms zou je willen dat politici netzo duidelijk waren, zo onbevangen en spontaan. In mijn verbeelding hoor ik Lousewies Frigidaire tegen rechtsdoorzee-rita schreeuwen: “Je moet opstappen, sukkel”. Rita kennende zal haar antwoord zijn. “Houd je bek, trut, ik blijf plakken.” Ongetwijfeld reageert Lousewies daarop met de veel in de media geciteerde uitspraak: “Vuile rotslet, ik schop je van dat spreekgestoelte af.” Zo’n discussie loopt dan nog even door totdat een Nederlandse marechausseekolonel met een revolver zwaaiend bezit neemt van het parlement. Kortom, het gaat er Spaans toe waarbij zelfs de monarchie in het geding komt. Ik zie dan Gerard van As als regent voor me, helemaal blij dat hij niet “voor Pietje Paardenlul” het kabinet hoeft te steunen.

Ultieme duidelijkheid is de andere berm van de weg waarlangs ook gepolder ligt. In het midden ligt het verschaafde gedrag dat onze politici nu vaak laten zien: draaien, liegen, excuses en overdreven moeilijke formuleringen. De waarheid ligt dan ook geenszins in het midden maar veel meer op een van beide weghelften. Daar staat het spoor van “verscheidenheid in respect”  uitgestippeld. Duidelijk zijn zonder grof te worden, het kan en zelfs de eerste de beste uit het veengekropen Hollander zal dan de behoefte hebben dichterbij de politiek te komen. Een overmaat aan krachttermen drijft hem ervan weg in de wetenschap dat de leiders van het land al even verdorven zijn als de buurman.

Tot sterkte

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 1 juli 2006 at 9:21  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/07/01/duidelijkheid/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

