Passaat

Mijn grootvader, de vader van mijn vader, was een dictator en soms ging hij heel agressief tekeer. Ja, het was een opgewonden mannetje. Mijn vuur heb ik van hem, denk ik.

Diplomatie was hem in wezen vreemd maar toch schopte hij het tot plaatsvervangend politiechef op Curacao, zo omstreeks 1927. Daarbij kreeg hij de speciale opdracht om de corruptie onder ambtsdragers op het eiland aan te pakken. Grapje.

Met zijn gebrek aan diplomatiek gevoel dacht hij zijn opdracht serieus aan te moeten pakken en dat kon natuurlijk alleen maar verkeerd uitpakken. De gouverneur, zijn directe baas en allerlei dubieuze wereldburgers had hij al gauw tegen zich in het harnas gejaagd. Dan hebben we het nog niet eens over de gewone agent op straat die zijn corrupte inkomsten niet kon missen. Weg opa, opgemarcheerd naar een hoofdinspecteursfunctie in Amsterdam.

 Ik heb niets tegen Antilianen. Ik heb wel iets tegen criminele Antilianen, net zo goed als tegen elke crimineel. Hoe witter de boord, des te crimineler. Nu komt het kabinet met het werkelijk verbluffende rapport dat de corruptie op de eilanden bestreden moet worden.

Op Curacao waait al sinds jaar en dag de Noord-Oostpassaat. De wind komt elke dag uit dezelfde richting, zo sterk dat de bomen er scheef van zijn gegroeid. Vanuit Curacao in noordoostelijke richting kom je in Nederland terecht. De wind blijft en zal blijven waaien uit een en dezelfde richting…

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 15 juni 2006 at 7:04  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/06/15/passaat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

