Prijs

Gisteren riep Nico Haasbroek deze weblog uit tot beste van Alphense herkomst. Dat gebeurde tijdens een door de gemeente georganiseerde persbijeenkomst. Nu is Nico Haasbroek niet de eerste de beste collega dus ik was wat argwanend over zijn vervolgcommentaar maar hij bleek het te menen. Dat voelde als een prijs, na 28 jaar journalistiek. Geen certificaat, geen medaille en eerlijk gezegd verdiende ik die ook niet. Toen Nico aan mij vroeg waar het allemaal vandaan kwam, wist ik niets anders te zeggen dan "uit mijn hoofd". Eigenlijk had ik natuurlijk iets moeten zeggen over betrokkenheid, woede, wanhoop, gedrevenheid enzo …

 Ik heb dat niet gedaan want ongetwijfeld had hij me gevraagd waar die betrokkenheid mee te maken had, waar die woede vandaan kwam en waarom ik me vaak zo wanhopig voel. Een antwoord daarop was weer een stuk moeilijker geworden en ik heb al problemen genoeg. Bovendien gaat het bij mij om de betrokkenheid van de toeschouwer, niet van een politiek leider of zoiets. Juist die positie van toeschouwer past bij mijn vak als journalist.

 Dat wil allemaal niet zeggen dat ik me niet daadwerkelijk verontwaardigd kan voelen over gebeurtenissen. De film "Submission" heeft me in dat opzicht even woedend (op de makers) gemaakt als het optreden van Verdonk rond Hirsi Ali en Pasic. Het hele namaakdebat tussen Verdonk en Rutte vond ik even beschamend als de Afghanistanhoorzitting waarin meneer De Graaf Arnold Karskens voor zeik zette. Daarbij voelde ik me heel erg betrokken. In het laatste geval had ik zelfs het gevoel dat er aan de fundamenten van onze democratie werd geknaagd.

Maar ik blijf een toeschouwer die zich vooral verbaast over de onbenulligheden waarover massa's mensen zich druk maken, zoals hondenpoep op de stoep.

Ik vlei me niet met de gedachte dat Nico Haasbroek dit leest, maar het is er wel uit. Voor mijn gevoel heb ik nu wel erg veel prijs gegeven.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com 

Published in: on 9 juni 2006 at 6:52  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/06/09/prijs/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

