Mijn eiland

Ik zie het witte huis op de bruine foto waar mijn moeder is geboren. Tamarindelaan Soerabaja, oostkust van Java. Ik zie de baboe, de djongos, de kokki en ik zie mijn grootmoeder en grootvader in zijn spierwitte kolonelsuniform.

Ik zie tijgers en slangen, apen en kantjils, ik zie een kampong, de dessah, de sawah en ik zie de sultan van Priok. Ik zie de uitgestrekte bossen, de vulkanen en de azuurblauwe zee.

Ik zie honderd miljoen mensen op een eiland, vier keer Nederland. Ik zie het eiland schudden zoals het zo vaak heeft gedaan. Ik hoor de dreunen van Doorman en de knallen van Westerling, de politionele acties en de gesel van Soekarno, de kontol besar voor mijn ouders. Ik zie staatsgrepen en ik zie de Nieuw-Guineacrisis. Ik zie hoe een kampong als een kantelende pannenkoek in een kloof verdwijnt. Ik zie een president die rijk wordt van de ontbossing en ik zie zijn vrouw met huilende mensen in haar armen.

Ik zie het grootste moslimland ter wereld,ik zie moslims waarvoor ik bang moet zijn van George Bush en ik zie dode tijgers en slangen en gekapte bomen.

Ik houd van dit eiland en ik ken het maar ik herken het niet meer. Terlaloe kasiang. Maar toch, help deze mensen!

Tot sterkte

Kaj Elhorst

http://www.politiek.wordcom.nl

Published in: on 6 juni 2006 at 9:23  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/06/06/mijn-eiland/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. URI :

    Whois : http://ws.arin.net/cgi-bin/whois.pl?queryinput=213.10.106.120

    Comment:

    Ik heb nog nooit het huis gezien in Surabaja waar mijn vader is geboren. Hij zelf zag het pas een paar jaar geleden. Maar ik weet, als ik daar zou zijn dat ik de ménsen zou herkennen. Want hier in Nederland herkennen zij mij ook. ’t Is niet goed voor het milieu, ik weet het, maar in het belang van de wereldvrede pleit ik toch voor vele verre reizen en intercontinentale liefdes. Daar schiet ook Alphen aan den Rijn mee op!

    Hélène


Geef een reactie

