Wanbetalers

Ja, wie de laatste tijd deze reeks goed heeft gevolgd, weet dat ik geregeld wanbetaler ben. Vooral bij Casema. Ook bij mijn begrafenisverzekering trouwens want ik heb altijd het gevoel dat ik dan misschien een paar tientjes winst kan maken. Je weet nooit wanneer Hein toeslaat. En dan, ook het energiebedrijf betaal ik altijd te laat. Die organisatie heeft nog steeds niet door dat mijn betalingsschema wat anders ligt dan het hare. Ik vind te laat betalen niet mooi. Helemaal niet. Ik ben er zelf geregeld slachtoffer van en dan zit je. Als het even niet meezit, dan heb je de deurwaarder aan de deur, vorderingen door de brievenbus en moet je verhuizen naar een ver land waar niemand je kent. In dat opzicht vind ik Verhoeven en Meurs wel dapper. Met hun reebruine ogen kijken ze de rechter aan en ze krijgen dan ook een straf opgelegd die het meest lijkt op een schoolreisje naar een pretpark. Verhoeven, die niets van boekhouden zegt te snappen, blijft ook vrolijk kijken. Dat doen ze in de VS wel heel anders. Vijfenveertig jaar dreigen voor de Enron-criminelen, met moordenaars, psychopaten, drugsdealers (waarover weer een andere keer of lees ook op nieuwsvan.nu.nl) mannenverkrachters, machtswellustige bewakers met vuurwapens. We kennen de films over Amerikaanse gevangenissen allemaal en volgens mij staan ze model voor de Abu Ghraib in Bagdad. 't Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarvoor ik moet kiezen. Ik vind wel dat die Verhoeven de boel flink heeft belazerd en daar moet toch wel wat tegenover staan, vooral als je ziet hoe de sociale recherche tegenwoordig optreedt tegen stakkers met maar twee nullen voor de komma. Maar wat heeft dat nu allemaal met mijn betalingsachterstand te maken? Nou, mij lijkt dat Verhoeven en Meurs dankzij de rechter nog een flinke achterstand oplopen bij het vereffenen van de rekening.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://www.politiek.wordpress.com

Published in: on 26 mei 2006 at 8:43  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/05/26/wanbetalers/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Ook Gerard Spong schrijft in het AD vandaag over de Amerikaanse strafrechtscultuur. Hij citeert de rechter die het vonnis heeft uitgesproken over Moussaoui, ‘de twinstigste kaper’. Zij (de rechter) beet de kaper te ‘U kwam hier naartoe om een martelaar te zijn in een grootse, glorieuze knal, maar, om de dichter T.S. Elliot te parafraseren: in plaats daarvan zult u eenzaam zacht jankend in uw cel sterven. U zult nooit meer de kans krijgen om te spreken en dat is een passend slot.’ Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over! Ik heb mij afgevraagd of het nu de taak van de rechter is om dergelijke uitspraken te doen. Spong is daar heel duidelijk in: Het strafrecht wordt wel eens getypeerd als een ordeningssysteem van emoties. Wanneer het rechtssysteem niet probeert om emoties te ordenen wordt het onmenselijk.


Geef een reactie

