Licht en donker

Het is soms verbazingwekkend om te zien hoe dicht licht en donker bij elkaar liggen. Dat blijkt niet alleen uit de verschuiving van zomer- naar wintertijd en andersom, het blijkt ook uit de politiek. Op woensdag 5 april was ik op de bouwrai en daar schuifelde plotseling Rita Verdonk binnen. Zij kwam de stem vragen van aannemers en andere bouwbelanghebbenden. Het werd de “Verdonk verdonkermaant en licht op show”.
Te verwachten viel de uithaal naar een “rampzalig links kabinet” met “Groenlinks, SP en PvdA, ik ken dat lijstje” erbij. Wat zij dan precies kende van het lijstje en wat er rampzalig aan was, dat verdonkermaande zij. Vervolgens vond zij zichzelf niet “links”, niet “rechts” maar recht-door-zee. “Ik ga voor de inhoud.”Daarbij verdonkeremaande zij het feit dat “links” en “rechts” nu juist aanduidingen zijn voor de inhoud. Volledige verduistering trad in bij de kreet “Ik zou zeggen, let’s go”. Was dat een aanmoediging om te emigreren? Na haar speech had ik die al niet meer nodig hoor. Het licht was bij mij al volledig aangegaan. Rita licht de kiezer op. Dat is niet recht door zee, het is vals, oneerlijk en misschien wel strafbaar. Het zou me niets verbazen als ze er “sideletters” op na houdt waarin een heel andere tekst staat die overeenkomt met de afspraken die ze met Wouter Bos heeft gemaakt. Het toepassen van sideletters is uitsluitend handig voor “managers” die zichzelf rijk willen rekenen.
Ik was er al bang voor, Rita heeft geen inhoud maar wel heel veel smoesjes en praatjes waarmee ze op Fortuynistische wijze rattenvanger poogt te spelen. De ratten volgen haar totdat ze ten onder gaan, onbewust van eigen verkeerde keuze. In de krochten komen ze terecht waar zelfs het kleinste sprietje licht de oplossing lijkt te zijn voor de verdonkerte.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst
https://politiek.wordpress.com

Published in: on 17 mei 2006 at 3:43  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/05/17/licht-en-donker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

